4.7.2018 / Gösterim Sayısı : 34

SU ÜRÜNLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ KAPSAMINDA HASTALIKTAN ARİ ALABALIK KULUÇKAHANELERİNDE DAMIZLIK ALABALIK DESTEĞİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2018/29)

​Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; 21/2/2018 tarihli ve 2018/11460 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 2018 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar kapsamında yumurta/yavru üreten hastalıktan ari alabalık kuluçkahanelerine, damızlık alabalık desteği verilmesi ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, Bakanlıktan onaylı su ürünleri kuluçkahane belgesine sahip, su ürünleri kayıt sistemine kayıtlı, bu Tebliğde belirtilen hastalıklardan ari alabalık kuluçkahanelerine yapılacak damızlık alabalık desteği verilmesi ile ilgili hususları kapsar.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları bu Tebliğ kapsamındaki desteklemelerden faydalanamaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 21/2/2018 tarihli ve 2018/11460 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 2018 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararın 10 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen; 
a) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü,
c) Biyogüvenlik: Hastalık etkenlerinin yaşam alanlarına girişini ve yayılmasını engellemeye yönelik önlemleri,
ç) Damızlık alabalık: Cinsi olgunluğa ulaşmış, döl veren dişi ve erkek alabalığı,
d) Hastalıktan ari alabalık kuluçkahanesi: Bu Tebliğde belirtilen hastalıklar açısından, belirli periyotlarla yapılan muayene ve analiz sonucu negatif olan ve biyogüvenlik önlemlerini almış alabalık kuluçkahanesini,
e) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüğünü,
f) Kapalı devre sistem: Üretimde kullanılan suyun, mekanik ve biyolojik araçlar serisi kullanılarak, dışkı, yem artıkları ve karbondioksitin uzaklaştırılması, suyun fiziksel ve kimyasal olarak yeniden kullanım için uygunlaştırılması, oksijenlendirilmesi, ozon ve/veya UV ile muamele gibi bazı işlemlere tabi tutulduktan sonra yetiştiricilik sisteminde tekrar kullanımı esasına dayanan, daha az su kullanımı, birim hacimden yüksek verim, daha iyi büyüme ve yemden faydalanmayı arttıran, daha az çevresel etki ile ürün alabilmeyi temin eden tam kontrollü su ürünleri yetiştiricilik sistemini,
g) Kuluçkahane: Su ürünleri damızlık materyallerinden yumurta, sperm ve yavru materyal elde etmek üzere kurulan ve Bakanlıktan onaylı yumurta/yavru balık üretim işletmelerini,
ğ) Markalama: Desteklemeye esas damızlık balığın bireysel olarak yaş, ağırlık, döl verimi, hastalık gibi tüm bilgilerinin takip edilmesini sağlayan ve Su Ürünleri Yetiştiricileri Üretici Merkez Birliği tarafından yapılan etiketleme işlemi,
h) Nekropsi odası: Balığın ölüm veya hastalık nedenini bulmak için kesim, muayene ve incelemenin yapıldığı bölümü,
ı) Su Ürünleri Kayıt Sistemi (SKS): Bakanlık bünyesinde kurulu bulunan su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında toplandığı sistemi,
i) Su ürünleri kuluçkahane belgesi: Su ürünleri damızlık materyallerinden yumurta/yavru materyaller elde etmek için kurulan işletmelere Bakanlıkça verilen geçerli belgeyi,
j) Yetiştirici/üretici: Kamu kurum ve kuruluşları hariç, Bakanlıkça su ürünleri yetiştiriciliği faaliyetinde bulunmak üzere izin verilen gerçek ve tüzel kişileri,
k) Yetiştirici/üretici örgütü: 29/6/2004 tarihli ve 5200 sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanunu ile 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanununa göre kurulmuş su ürünleri yetiştiriciliği konusunda faaliyet gösteren ve merkez birliği düzeyinde örgütlenmiş üretici merkez birliği, üretici birlikleri ve kooperatifleri,
ifade eder.
Hastalıktan ari damızlık alabalık desteğinden faydalanacak işletmelerde aranan şartlar
MADDE 5 – (1) Damızlık alabalık desteği, aşağıdaki şartların tamamını taşıyan, alabalık yumurta/yavrusu üreten hastalıktan ari alabalık kuluçkahanelerinde;
a) Su ürünleri kuluçkahane belgesi olan, damızlık alabalıktan yumurta elde eden ve Ek-1'de yer alan Alabalık Kuluçkahanelerinde Alınacak Biyogüvenlik Önlemleri ile belirlenen şartları taşıyan,
b) Viral-bakteriyel hastalık etkeni patojenlerin bulaşmasını engelleyecek özellikte (Ozon sistemleri/UV, mekanik filtrasyon) kuluçkahaneye giren ve çıkan suyun arıtılmasını sağlayacak sistemler kurarak suyun ilk kullanıcısı olan veya kapalı devre sistem ile üretim yapan,
c) Viral Hemorajik Septisemi (VHS) ve İnfeksiyöz Hematopoietic Nekroz (IHN) virüslerinin tespit edilmediğine dair Ulusal Referans Laboratuvarından alınan sağlık raporu ve devamında yapılan izleme sonucunda bu hastalıkları taşımadığı tespit edilen,
ç) Damızlık alabalıkları markalanmış kuluçkahanelere destekleme yapılır.
(2) Bir damızlık alabalık yumurta vermeye başladığı yıldan itibaren en fazla üç yıl boyunca desteklemeden faydalandırılır.
(3) Hastalıktan ari kuluçkahanelerde alabalık anaçları  için adet başına  destekleme ödemesi yapılır.  Hastalıktan ari kuluçkahanenin  desteklemeden faydalanabileceği en fazla miktar yılda, 5.000 adet damızlık anaç ile sınırlı olup, 2.500 adet'e (2.500 adet dahil) kadar olan kısmına birim fiyatın tamamı, 2501-5000 adet (5000 adet dahil) olan kısmı için birim fiyatın % 50'si dikkate alınır.
(4) Destekleme, işletmenin su ürünleri kuluçkahane belgesindeki proje kapasitesini (adet/yıl) aşmayacak şekilde, mevcut durumdaki üretim kapasitesine göre yapılır.
(5) Desteklemeden faydalanmak isteyen üreticiler, en geç 1/12/2018 tarihine kadar, kuluçkahane işletmesinin bulunduğu il müdürlüğüne müracaat etmek ve 6 ncı maddede istenen belgeleri teslim etmek zorundadır.
(6) Destekleme kapsamına alınmış olan markalı damızlık alabalıkların üç yıl boyunca başka bir işletmeye satışı yapılamaz.
Müracaat için gerekli belgeler
MADDE 6 – (1) Desteklemeden faydalanmak isteyen üreticiler aşağıdaki belgeler ile kuluçkahanenin bulunduğu il müdürlüğüne müracaat ederler:
a) Ek-2' de yer alan Hastalıktan Ari Damızlık Alabalık Desteği Müracaat dilekçesi, 
b) Bakanlıkça verilen geçerli su ürünleri kuluçkahane belge fotokopisi,
c) Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili üretici birliği veya kooperatife üyelik belgesi, (üretici birliği veya kooperatif bulunmayan yerlerde bu belge istenmez.)
ç) İşletmeye temin edilen damızlık balıkların menşei belgesi, dezenfeksiyon belgesi ve bu balıkların klinik olarak sağlıklı olduğuna dair il müdürlüğünden alınan veteriner sağlık raporu,
d) Ek-1'de yer alan  alabalık kuluçkahanelerinde alınacak biyogüvenlik önlemlerinde belirlenen şartların yerine getirildiğine dair işletmenin teknik sorumlu müdürü tarafından onaylı belge,
e) Üreticinin alabalık kuluçkahanelerinde alınacak biyogüvenlik önlemleri (Ek-1) ile belirlenen şartları sağlayacağına ve bu Tebliğde belirtilen hastalıklar açısından izlemeye alınarak en az 3 yıl boyunca hastalıktan ari alabalık kuluçkahanesi olarak üretimine devam edeceğine dair noter onaylı taahhütname (Ek-6).
İl müdürlüğünce yapılacak iş ve işlemler
MADDE 7 – (1) İl Müdürlüğünce, 6 ncı maddede istenen belgeler kontrol edilerek müracaat tarihinden itibaren beş gün içerisinde kuluçkahanede inceleme yapılır. Ek-1' de yer alan Alabalık Kuluçkahanelerinde Alınacak Biyogüvenlik Önlemleri ile belirlenen şartların yerine getirilip getirilmediği kontrol edilir. İşletmede eksiklik tespit edilmesi halinde, desteklemelerden faydalanmak isteyen üreticiler 10/12/2018 tarihine kadar eksikliklerini tamamlamak zorundadır.
(2) Müracaatı uygun bulunan işletmelerden, masrafları üretici tarafından karşılanmak üzere, il müdürlüğünce damızlık balıklardan ovaryum sıvısı ve/veya sperma örnekleri alınarak, Viral Hemorajik Septisemi (VHS) ve İnfeksiyöz Hematopoietic Nekroz (IHN) analizinin yapılması için Ulusal Referans Laboratuvarına gönderilir.
(3) Ek-3' te yer alan damızlık alabalık tespit tutanağı il müdürlüğü tarafından tutularak, damızlık alabalıklar marka numaraları ile Su Ürünleri Kayıt Sistemine (SKS) kaydedilir.
(4) 2 nci maddede belirtilen hastalıklara dair analiz sonucu negatif olan örneklere ait müracaatlar, il müdürlüğünce işletmenin izlemeye alınması için Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğüne bildirilir ve ayrıca Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğüne de bilgi verilir.
(5) Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünce, izleme sonucunda 2 nci maddede belirtilen hastalıkların bulunmadığı tespit edilerek il müdürlüklerine bildirilen kuluçkahaneler desteklemeden faydalandırılır. Bu kapsamda;
a) Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünün bildirim tarihinden itibaren beş iş günü içerisinde, İl Müdürlüğü tarafından, SKS'ye girilen bilgiler esas alınarak Ek-4'te yer alan Damızlık Alabalık Destekleri İcmal-1 oluşturulur. İcmal-1 listesinin onaylanmasını takip eden beş mesai günü, il müdürlüğü ilan panosunda askıya çıkarılır. Askıya çıkarma ve indirme işlemi en az iki görevli tarafından tutanağa bağlanır.
b) Damızlık Alabalık Destekleri İcmal-1'lere yapılacak itirazlar askı süresi içinde il müdürlüğüne yapılır. İtirazlar askı süresi içinde değerlendirilerek karara bağlanır. Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise icmaller kesinleşmiş kabul edilir.
c) İl müdürlüğünce düzenlenen Damızlık Alabalık Destekleri İcmal-1'ler askıdan indirilmesini müteakip onaylanır ve takip eden beş iş günü içinde Ek-5'te yer alan Damızlık Alabalık Destekleri İcmal-3 düzenlenip onaylanarak Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğüne gönderilir.
Üye yetiştiricilerden kesinti
MADDE 8 – (1) Yetiştirici örgütlerine üyelik şartı aranan destekleme ödemelerinde, merkez birliğini kurmuş olan; Tarımsal Üretici Birlikleri Kanununa göre kurulmuş üretici birlikleri ve/veya Bakanlıkça kuruluşuna izin verilen Kooperatifler Kanununa göre kurulmuş su ürünleri kooperatif üyelerinden, hak ettikleri desteklerden hizmet bedeli olarak ödenen desteğin % 2'si oranında birim kooperatif veya il/ilçe birliklerine, kesinti yapılan bu bedelin içerisinden de % 20'si oranında üst kooperatif veya merkez birliğine Çiftçi Örgütlerini Güçlendirme adı altında kesinti yapılır.
Ödemelerin aktarılması
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğde yer alan desteklemelerden faydalanacak örgütlü üreticilere yapılacak ödemeler, 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (k) bendinde tanımlanan merkez birliklerine üye olmak ve üye olduğuna dair belgeyi müracaat sırasında ibraz etmek koşuluyla 8 inci maddede belirtilen oranlarda Çiftçi Örgütlerini Güçlendirme adı altında kesinti yapıldıktan sonra kalan miktar doğrudan üreticiye ödenir. Yetiştirici örgütlerine üyelik şartı aranmayan yetiştiricilere ise kesinti yapılmadan ödeme yapılır.
Yetki ve denetim
MADDE 10 – (1) Bu Tebliğde yer almayan hususlarda ve taşrada oluşacak problemlerin çözümünde, 2018 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararda ve bu Tebliğde belirtilen hususlara aykırı olmamak koşuluyla il müdürlüğü yetkilidir.
(2) İl müdürlüğü bu Tebliğ kapsamındaki desteklemelerle ilgili her türlü denetimi yapmaya ve buna ilişkin bilgi ve belge istemeye yetkilidir.
(3) Bu Tebliğde belirtilen desteklemelerle ilgili hususlarda il müdürlüğü tarafından yapılan denetimlerde, ilgililer gerekli kolaylığı göstermek ve her türlü bilgi ve belgeyi vermek zorundadır.
(4) Destekleme ödemelerinin denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Bu amaçla yapılacak çalışmalarda gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kooperatifler, ziraat odaları ve birliklerin hizmetlerinden faydalanılır.
Haksız ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 11 – (1) Bu Tebliğde belirtilen yetkili merciler, bu Tebliğ gereği kendilerine ibraz edilen belgelerin yetkileri kapsamındaki kontrollerinden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludur. Desteklemeden faydalanmak üzere ibraz edilen belgelerin sorumluluğu ilgilisine aittir. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız yere ödemeye neden olanlar ile haksız yere ödemelerden faydalanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan ilgililer hakkında gerekli cezai, hukuki ve idari işlemler yapılır.
(2) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun hükmüne göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(3) Bu Tebliğ kapsamında yapılan destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere faydalandığı tespit edilen üreticiler ile idari hata sonucu sehven yapılan fazla ödemeyi iade etmeyen üreticiler beş yıl süreyle Bakanlıkça sağlanan hiçbir destekleme programından faydalandırılmazlar.
(4) Kuluçkahanede yapılan kontrollerde, bu Tebliğde belirtilen koşullara uyulmadığının ve/veya bu Tebliğde adı geçen hastalıklardan herhangi birinin tespit edilmesi durumunda, bu Tebliğde yer alan koşullar yeniden sağlanıncaya kadar kuluçkahane destekleme programından faydalandırılmaz.
Sorumluluk
MADDE 12 – (1) Desteklemeden faydalanmak üzere bu Tebliğ gereği ibraz edilen bilgi ve belgelerin doğruluğundan öncelikle belgeyi ibraz eden ve yetkileri kapsamında onaylayan ve verileri giren kişi ve kurumlar sorumludur. Destekleme ödemesi yapılan belgeler istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili birimler tarafından beş yıl süre ile saklanır.
Kaynak aktarımı ve ödemeler
MADDE 13 – (1) 2018 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar kapsamında yapılan destekleme ödemeleri kamu kaynağı olduğundan hak sahibinin hesabına aktarılmadan önce haciz/icra ve temlik ve benzeri işlemler yapılmaz.
(2) Desteklemeler için gerekli kaynak, bütçede hayvancılığın desteklenmesi için 2019 yılında ayrılan ödenekten karşılanır ve gerekli paranın aktarılmasını müteakip Bakanlık tarafından Banka aracılığı ile ödenir.
Yürürlük
MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ 1/1/2018 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.

Ekleri için TIKLAYINIZ..



''